Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)

Als vereniging zijn we verplicht om ervoor te zorgen dat de leden die achter de bar staan in het bezit zijn van een IVA-certificat (Instructue Verantwoord Alcohol schenken).

Bij onze vereniging hoort bij het aangaan van het lidmaatschap de verplichting om jaarlijks een aantal bardiensten te draaien. Sinds geruimen tijd is er een wet van kracht die vereist dat elk verenigingslid dat bardienst draait, in het bezig moet zijn van een persoonlijk IVA-certificaat.

Het IVA-certificaat kan behaald worden door het volgen van de online cursus van NOC-NSF en aansluitend een toets met vragen te maken.

Indien een lid dat niet beschikt over een IVA-certificaat, bardienst draait, zal de vereniging tijdens een eventuele controle worden bestraft met een boete van € 450,--. Omdat elk lid in de gelegenheid wordt gesteld dit certificaat in bezit te krijgen, zal een eventueel opgelegde boete worden verhaald op de persoon in kwestie.

De online cursus en toets kan gemaakt worden via www.nocnsf.nl/iva.

LET OP: bij het maken van de toets worden jouw gegevens gevraagd en wordt gevraagd naar het e-mailadres van de bardienstverantwoordelijke. Vul hier dit adres in: [email protected].